יום שישי, 23 באוגוסט 2013

הפער הדיגיטלי.
פער דיגיטלי הוא מונח המתייחס לאוכלוסיות בעלות גישה לטכנולוגיה דיגיטלית לבין אוכלוסיות שאין בידן גישה זו. מאז שהאינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום בחברה,  האוכלוסייה בעלת הגישה, משתמשת בו ונהנית  מיתרון של העברה וקבלת מידע במהירות וכן מגישה רבה למאגרי מידע. לכן גדל הפער הדיגיטלי. השימוש באינטרנט מאיץ את מהירות התפתחותם של בעלי הגישה לטכנולוגיה בכל התחומים ומאפשר להם להתפתח חברתית וכלכלית.
כאשר אני שומעת או קוראת את צמד המילים פער דיגיטלי. הפירוש למונח מבחינתי הוא, אלה שיודעים להשתמש בטכנולוגיה קרי מחשב, טלפון חכם,  אייפד ועוד. לאלה שלא יודעים.
בקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה בהנחיית המרצה ד"ר חגית מישר -טל, הוגדר הפער הדיגיטלי כפער בין אלו המשתמשים בטכנולוגיית המידע ונהנים מפרותיה לאלו שאינם משתמשים בה. הסיבות לקיום הפער הדיגיטלי באות לידי ביטויי  במחסור בתשתיות הנדרשות לחיבור, מצבם הכלכלי של האוכלוסייה, אנשים רבים לא מכירים בהשפעות ובחשיבות  האינטרנט , חשש מהשימוש באינטרנט ובטכנולוגיה ללא ידע ומיומנויות הנדרשות, והן מהאידאולוגיה והתרבות של  רבים מהתושבים ועוד…
בסקר שערכו ד"ר יובל דרור מהמכללה למנהל וסער גרשון "ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012"  הם מוכיחים כי במדינת ישראל קיימים פערים גם בין מגזרים שונים. פער בין יהודים לערבים, הוכח כי היהודים נגישים לאינטרנט יותר מהערבים. פער נוסף הוא בין דתיים לחילוניים. החילוניים נגישים לאינטרנט יותר מהדתיים ופער בין המבוגרים לצעירים. הצעירים נגישים לאינטרנט הרבה יותר מהמבוגרים.
אם כן, כיצד ניתן יהיה לצמצם את הפער הדיגיטלי? אחד הפרויקטים לצמצום הפער הדיגיטלי הינו פרויקט להבה אשר הוקם בשנת 2002 ביוזמתו של חה"כ מיכאל איתן בעת שכיהן כיו"ר ועדת המשנה לאינטרנט וטכנולוגיית מידע בכנסת,  שמטרתו צמצום פערים בשימוש בטכנולוגיית המידע בחברה הישראלית. המיזם מתמקד בהטמעת טכנולוגיית המידע והגברת המודעות לשימוש בה בפריפריה ובאוכלוסיות חלשות, בדגש על ילדים ונוער. פרויקט נוסף הינו "מחשב לכל ילד" מחשב לכל ילד הוא מיזם ממשלתי שמטרתו לאפשר לילדים משכבות מצוקה לרכוש מיומנויות שימוש במחשב והתחברות למאגרי מידע, כדי שאלה יסייעו בפיתוח חשיבה יוצרת, יתרמו להתפתחות הילד ולהעלאת דימויו העצמי, וישמשו מנוף לצמצום הפער החברתי. המיזם החל לפעול בשנת 1992, ביוזמת שר הכלכלה והתכנון, שמעון שטרית. פרויקט נוסף  הינו נגישות גבוהה למחשב ולאינטרנט בסביבת בתי הספר אשר צפויה לשפר הן את תהליכי הלמידה בבית הספר והן את הטמעת טכנולוגיית המחשב כחלק אינטגרלי מסביבת החיים, כאמצעי ללימוד ולפנאי. כאן לנו המורים תפקיד חשוב בצמצום הפער.
אך האם פרויקטים אלו ואחרים יכולים לצמצם את הפער הדיגיטלי לחלוטין? לדעתי לא. הפער אולי יוקטן, אך לא יעלם לחלוטין וחבל שכך. אנו במדינת ישראל צריכים לצמצם את הפער הדיגיטלי משום שהוא מהווה יעד חברתי וכלכלי חשוב בעולם הגלובלי.






מקורות
הכנסת מרכז המחקר והמידע, "צמצום הפער הדיגיטלי". מאי 2007










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה