יום שישי, 2 באוגוסט 2013


הלוח האינטראקטיבי או הלוח חכם.


במסגרת התכנית הלאומית לתקשוב מערכת החינוך בישראל,  החלה הטמעה רחבת היקף של טכנולוגיות למידה .  בתי ספר רבים הצטיידו בלוחות אינטארקאטיבים ב"כיתות החכמות". הוראה מקוונת בשילוב הלוחות החכמים מזמנת למורה ולתלמידים חווית למידה אינטראקטיבית ואטרקטיבית כאחד.
אז מהו לוח חכם? על פי ויקיפדיה , לוח חכם או לוח אינטראקטיבי הוא "תצוגה אינטראקטיבית גדולה המתחברת למחשב ומקרן. מקרן מקרין את שולחן העבודה של המחשב על פני השטח של הלוח שבו משתמשים על-מנת לשלוט במחשב באמצעות עט, אצבע או התקן אחר".
הלוח עצמו דומה מאוד ללוח  הלבן עם הטוש המחיק. אך עם זאת  הוא שונה מאוד. הלוח החכם מאפשר הצגת טקסטים דיגיטליים, הקרנת מצגות,  תמונות בתלת מימד, כתיבת הערות/הארות של המורה וכתיבת תוצרים של התלמידים בעת שיח ודיון בכיתה. בנוסף ניתן לשמור קבצים אלו ולשולחם לתלמידים.
בקורס עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות בהנחיית ד"ר אתי כוכבי, נחשפתי ללמידה עם הלוח החכם. באחת ממטלות הקורס נתבקשנו להכין מערך שיעור בשילוב הלוח החכם. מצאתי את עצמי יושבת שעות רבות ומנסה לעבוד עם כלי זה כאשר קודם לכן קיבלנו הדרכה כללית, אך עם זאת קיבלנו חוברת לעבודה עם כלי זה.
אני חייבת לציין שלא היה קל ליצור מערך שיעור בכלי זה בפרט מפני שזו הפעם הראשונה שהתנסתי בכך. אך עם השקעה מרובה, יכולת רצון והתמדה  הצלחתי להכין מערך שיעור .
לאחר ההתנסות נחשפתי ליתרונותיו הרבים. הוא מאפשר הצגת חומרים לימודיים תוך שילוב של ייצוג חזותי ומילולי המובילים להענקת משמעות יעילה ללמידה, התלמידים מעורבים יותר בלמידה כאשר המורה הינו המנחה היוצר הזדמנויות בקרב תלמידיו, הלמידה מתייחסת לצורכי התלמיד, התלמיד במרכז, ישנה למידה שיתופית ולמידה תוך ביצוע משימות  מגוונות ופתרון בעיות.  
על מנת שנגיע לניצול מקסימלי של הלוח החכם וליתרונות הרבים שציינתי יש להכשיר את צוות המורים, לתת להם כלים ומיומנויות לעבודה עם כלי זה. השימוש בלוח חכם מצריך הכנה מרובה ושעות של תכנון בהכנת  מערך שיעור. האם המורים יהיו מוכנים לשבת שעות כדי להכין מערך שיעור בכלי זה?
לסיכום אני תוהה האם הלוח החכם יעיל יותר ללמידה  לעומת למידה עם מחשבים ?  הרי המחשב המחובר למקרן מבצע את אותן פעולות.
ואולי משום שכמו כל דבר חדש בהתחלה הגירוי הוא גדול ואחר כך זה פשוט עובר כי עם הזמן מפתחים  כלי חדשני יותר?  תשובה לשאלה השנייה נקבל מן הסתם עם הזמן.
ומה עם העלויות, האם משרד החינוך יוכל לעמוד בעלויות התקנת הלוח החכם ברוב הכיתות בבתי הספר בארץ?




מקורות:

לוח חכם מתוך:

גילה קורץ , אתי כוכבי , קרן דוד . "לוח אינטראקטיבי כאמצעי האורג בין ישן לחדש" .מתוך:

תרומת כיתה חכמה ללמידה מתוך:  http://sites.tzafonet.org.il/iwb/theory



אינה בלאו, הלוח האינטראקטיבי "איפור" או "יופי אמיתי"?  מתוך:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה