יום שבת, 13 ביולי 2013

סביבות למידה מתוקשבות.
על פי משרד החינוך, סביבת למידה מתוקשבת הינה, "סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה המזמנת למידה אחרת בתוך הכיתה עצמה. סביבה כזו פותחת אפשרות ללמידה מרחוק, לעבודה מהבית, לשימוש במאגרי מידע אינטרנטיים , ותקשורת חוץ בית ספרית במהלך יום הלימודים ומחוצה לו".
על פי גבי סלומון, עקרונות התפיסה הקונסטרוקטיביסטית יחד עם חידושי הטכנולוגיה מאפשרים לבנות רציונל שלם לעיצובה של סביבת לימוד חדשה עתירת טכנולוגיה. אשר תאפשר טיפוח תכונות מבוקשות אצל הבוגר.
בשנות ה-90 עלו לרשת אתרים מתוקשבים שמטרתם היא לאפשר לתלמידים סביבה לימודית חווייתית המשלבת ידע, הנאה ותקשורת. בקורס עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות בהנחיית ד"ר אתי כוכבי. נתבקשנו להעריך סביבת למידה מתוקשבת. בעת ביצוע המשימה נחשפנו ליתרונות הרבים בלמידה מסוג זה. אתרים אלו נותנים מענה למורים, לתלמידים במסגרת בית הספר,  לתלמידים בשעות הפנאי ולתלמידים חולים או רתוקים לביתם היכולים ליצור קשרים עם בני גילם. התלמיד אינו תלויי בזמן. הוא יכול לבצע את המשימות בכל שעה בה יחפוץ. הלמידה הינה אסינכרונית. התלמיד יכול להשתמש בכל הכלים שהמחשב מציע לו. הלמידה יכולה להיעשות דרך משחק. במשימות עם משוב מיידי, התלמיד יכול לחזור על אותה משימה כמה פעמים. בנוסף נחשפנו לאתרים אשר התכנים והפעילויות בהם שמים דגש על  עקרונות חינוכיים אשר מכשירים את התלמיד בישראל לעידן המידע. הילד סקרן ובעל מוטיבציה ללמידה בפרט אם הלמידה נעשית בצורה חווייתית ומאפשרת ללומד לחקור ולחשוב בצורה יצירתית. הלמידה בסביבה המתוקשבת משפרת את הישגי התלמיד תוך שינון ותרגול. סביבת הלמידה נותנת מענה ליעדים חינוכיים המופיעים בתכנית הלימודים של משרד החינוך, הלומד יכול להציג את הידע שרכש באמצעות כתיבה, תמונה, סרטון, קול, ולראות נושאים שונים מנקודות מבט שונות. אמצעי תקשוב זה מאפשר לתלמיד לעשות את כל הדברים הללו ולעתים אף יותר. כל זאת בעזרת הכוונה, ניתוב  וסיוע של הצוות החינכי.
ישנן סביבות למידה רבות לתלמידי בתי הספר היסודיים להלן שלושה  מהן:  אתר אופק, אתר גלים ואתר  בריינפופ .
סביבות לימוד אלו מציעות לתלמיד בבית הספר היסודי מידע רב במקצועות השונים כגון: אנגלית, מתמטיקה, שפה ,מדעים ועוד. כל זאת לפי שכבות הגיל  ודרגות קושי שונות. בעידן של היום למחשב תפקיד חשוב בלמידה ובהוראה. אך כמו שחשבתי בעבר דעתי לא השתנתה.  המחשב  יכול לסייע ולהעשיר את הלומד בדרכים שונות אך לא לבוא במקום המורה ולהחליפו משום  שתפקיד המורה הוא לכוון, לנתב, להנחות ולהדריך את התלמידים ליצור למידה, קריאה ביקורתית, שימוש בתוכן מקוון באופן אחראי, ולהיות משתמשים מכובדים ברשת.







מקורות:
סלומון, ג', 2000. טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע, חיפה: אוניברסיטת חיפה.
תמונה מתוך:  https://www.google.co.il/search?hl=iw&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=432&q=%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93+%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%AA&oq=%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93+%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%AA&gs_l=img.3...0.0.0.1186.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1ac..19.img.YafGdNuAGe4#facrc=_&imgrc=gvlyzWENAR-RJM%3A%3BORMDiHZ2rbzgUM%3Bhttp%253A%252F%252Fmsc.wcdn.co.il%252Fw%252Ff-466%252F1137854-5.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fnews.walla.co.il%252F%253Fw%253D%252F%252F1857085%3B466%3B308

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה