יום שני, 15 ביולי 2013

שילוב המדיה בהוראה.       
מורים רבים משלבים אמצעים חזותיים בהוראה שלהם. זאת על מנת להעשיר את הלמידה ולהפכה ללמידה מגוונת ומעניינת. למידה בשילוב מדיה מסייעת ללומד בהפשטה, המחשה ובהבנת הנלמד. שילוב הסרטים בלמידה החל כבר בשנת 1966 עם הטלוויזיה הלימודית - החינוכית במקצועות האנגלית ומתמטיקה.
אנו חיים בעידן בו הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר והמדיה בעלת משמעות גדולה בחיינו ובחיי ילדנו. למדיה השפעות והשלכות רבות בתפיסת המציאות בה אנו חיים. בקורס הערכת טכנולוגיות ידע בהנחיית ד"ר ליאת אייל, נתבקשנו להעריך את שילוב הסרטון בלמידה. חברותיי לצוות ואני בחרנו בסרטון המראה את מחזוריות המים בטבע מתוך יחידת לימוד במדעים. טרם הצפייה בסרטון הונחו התלמידים לכתוב מושגים שונים אותם הם רואים ושומעים  בסרטון. זאת כדי לאפשר דיון והעלאת שאלות לאחר הצפייה ולאפשר ללומד למידה אקטיבית, שהוכחה כמשמעותית יותר מלמידה פסיבית (חרוט הלמידה של דויל). הסרטון בשילוב הלמידה נתן פן חדש לתלמידים. הוא היה מוחשי ורלוונטי. הגיוון בלמידה גרם לתלמידים לגלות עניין רב יותר בנושא הנלמד. אני ראיתי בשילוב הסרטון בלמידה יתרון  גדול. בעת בחירת סרטון לשילוב בלמידה עלינו המורים להתייחס לכמה קריטריונים: האם ניתן לשלוט על מהלך האירועים, האם הדימויים בסרטון מוצגים ברצף לינארי לפי התרחשות התהליך בטבע, האם הסרטון מתאים לנושא הנלמד ולשכבת הגיל, האם המינון מתאים, ומתי על המורה להציג את הסרטון לצפייה, בתחילת השיעור או בסופו? כמורה לחינוך גופני, אני משלבת את המדיה ומראה לתלמידיי סרטונים הקשורים למיומנויות שונות בספורט כגון ריצה למרחק קצר, קפיצה לרוחק ועוד. בעזרת הסרטונים תלמידי מבינים טוב יותר את הטכניקות במיומנויות בסיסיות בספורט ולאחר מכן מיישמים זאת בשיעורים ומצליחים לשפר את ביצועיהם והישגיהם.


אני מצרפת את הסרטון של מחזוריות המים בטבע אותו הקרנו חברותיי לצוות ואני בקורס בהנחיית ד"ר ליאת אייל.



תחושות קנאה עולות בי נוכח תלמידי המאה ה-21, הזוכים לכל כך הרבה גיוון בלמידה בזכות המדיה,  לעומת תלמידי המאה שעברה (ובניהם אנכי) שחוו למידה פסיבית יותר בעזרת לוח וגיר. בטוחה אני שאמשיך להשתמש בסרטונים ללמידה וכמובן שברגע שיפתחו כלי חדש ומשודרג אלמד אף אותו  ואשקול אם להשתמש בו עם תלמידיי גם אם זה ילווה בחששות קלים.


מקורות:
סרטון מחזוריות המים בטבע. https://www.youtube.com/watch?v=wdmBvGP1RE8

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה